Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

 

 

 

TUDÁS-VÁR a Miskolci Egyetem

 

Projekt címe: TUDÁS-VÁR a Miskolci Egyetem

Projekt azonosítója: EFOP-3.4.4-16-2017-0008

(Fő)kedvezményezett neve: Miskolci Egyetem
Konzorciumi partnerek: Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség
 
Projektvezető: Bárdosné dr. Soós Viktória
Szakmai vezető: Ligetvári Éva
Pénzügyi vezető: Süveges Gábor
Projekt asszisztens: Nemes-Havasi Vanda
 
Projekt összköltsége (Ft): 396 721 568
ME támogatás összege (Ft): 371,82 MFt
ME támogatás intenzitása (%): 100
 
Projekt kezdési dátuma: 2017.05.01.
Projekt befejezési dátuma: 2020.04.30.
 
Konzorciumi partnerek és a támogatás összege:
 

Konzorciumi partner megnevezése

Megítélt támogatás (Ft)

Saját forrás (Ft)

Összesen (Ft)

Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség

24,89 MFt

0

24,89MFt

 

 

 

 

 

 

 

 

Összesen:

 

 

 

 
 

Projekt összefoglaló:

A projekt célja a pályaorientáció, valamint a matematikai, természettudományos, informatikai, műszaki szakok népszerűsítése a felsőoktatásban, továbbá a felsőoktatási képzettségi szint növelése, a felsőoktatásba való bekerülés fokozása, a hátrányos földrajzi, társadalmi, gazdasági helyzetből származó fiatalok képzettségi szintjének javítása és a felsőfokú végzettséghez történő jutásuk elősegítése. 

Ennek a pályázatnak a fő intézményi célkitűzése a Miskolci Egyetem hozzáférhetőségének javítása, kiemelten az MTMI szakok és a hátrányos helyzetű fiatalok tekintetében.
 
Célunk, hogy hosszú távon a halmozottan hátrányos jegyekkel rendelkező Észak-magyarországi régióban – az Intézményfejlesztési Tervünkkel összhangban – a helyi gazdaság igényeinek megfelelő végzettséggel rendelkező szakembereket képezzünk. Ennek elengedhetetlen feltétele az, hogy bekapcsolódjunk a korai pályaorientációs tevékenységbe, illetve - a közneveléshez kapcsolódóan - a 11-18 éves korosztály számára a felsőoktatásba történő bejutásukat elősegítő felkészítő képzéseket szervezzünk annak érdekében, hogy a bemeneti hátrányokat – és az ennek okán tapasztalható – lemorzsolódást mérsékeljük.
 
A minőségi fejlesztéseken túlmenően további célunk, hogy az Észak-magyarországi régió hátrányos helyzetű térségeit fejlesszük, valamint a hátrányos helyzetű fiatalok felkészítését és a felsőoktatásba történő bejutását támogassuk. Vitathatatlan tény, hogy az ország régióinak demográfiai tendenciáit és korosztály szerinti összetételét tekintve a 11-18 éves korosztály száma a leghátrányosabb jegyekkel rendelkező régiókban – így Észak-Magyarországon – a legmagasabb, ami azt jelenti, hogy a magasabb arányban jelenlévő – a pályázattal érintett – korosztály felzárkóztatási esélyeit a hátrányos társadalmi és gazdasági tényezők befolyásolják, illetőleg hátráltatják.
 
Ezekre a kedvezőtlen adottságokra a felsőoktatás térszerkezete is hatással van, ennek okán a Miskolci Egyetem elsődleges beiskolázási bázisára, az Észak-magyarországi régió érintett korosztályára fókuszálunk. Pályázati célkitűzéseink között meg kívánjuk teremteni a megfelelő koherenciát a régió gazdasági szerkezete, társadalmi szerkezete, valamint munkaerő-piaci igénye között. A térség ágazati struktúráját és a munkaerő-piaci igényeket figyelembe véve növelni kívánjuk a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai képzésekre jelentkezők arányát, melyhez a Miskolci Egyetem tradicionális műszaki gyökerei és műszaki karaink képzési palettája megfelelő alapot biztosít.
 
 
29. ábra: A projekt elsődleges célkitűzései
 
A beavatkozás területeit az alábbi csoportokra bonthatjuk:
  • A célcsoport tagjai számára nyújtott ismeretbővítő és készségfejlesztő akciók
  • Miskolci Egyetemre jellemző MTMI szakok népszerűsítése
  • A jelen projekt érintetti körébe tartozó oktatók, szakemberek, munkatársak képzése
  • Egyéb támogató tevékenység
A beavatkozás területein érvényesülő beavatkozási szintek, melyek reprezentálják a program keretében végrehajtandó akciók egymásra épülését és kapcsolódását:
  • A célcsoport tagjai számára nyújtott ismeretbővítő és készségfejlesztő akciók:
    • MTMI képzésekhez kapcsolódó alapozó tárgyak ismereteinek megerősítése és fejlesztése („Matematikai minimumok”, GeoGebra, Fizika előkészítő, Matematika előkészítő, Nyári ifjúsági egyetem és élménytábor: matematikai, kémia, fizika, informatika, programozás, biológia, digitális tartalomfejlesztés, Barangolások Tudásvárosban, Tudás-vári tudás-tár)
    • MTMI szakokra való beiskolázáshoz hasznos gyakorlati készségek kialakítása és fejlesztése (Középiskolás diákok számára problémamegoldó- és interaktív verseny, Nyári ifjúság egyetem és élménytábor: matematikai, kémia, fizika, informatika, programozás, biológia, digitális tartalomfejlesztés, Barangolások Tudásvárosban, pályaorientációs és karriertanácsadási szolgáltatás)
    • A felsőoktatásba való belépéshez, különösen az MTMI szakokon tanuláshoz szükséges kommunikációs készségek fejlesztése (Nyári ifjúsági egyetem és élménytábor: matematikai, kémia, fizika, informatika, programozás, biológia, digitális tartalomfejlesztés, érettségire való felkészítők, Barangolások Tudásvárosban, pályaorientációs és karriertanácsadási szolgáltatás)
  • Miskolci Egyetemre jellemző MTMI szakok népszerűsítése
    • Tudományos ismeretterjesztés alapozó és alkalmazott műszaki tudományok terén ("Mérnöki alkotásaink" időszakos kiállítás rendezése, „TEA a testnek és szellemnek”, MAKadémia)
    • MTMI szakmák, karrier lehetőségek iránti érdeklődés felkeltése (Nők a tudományban, Fizika a helyszínen, Interaktív gyárlátogatás)
    • Miskolci Egyetem MTMI képzési profiljának megismertetése, népszerűsítése (Kari imázsfilmek, Szakmai napok, roadshow-k, Látogatóbarát tanbánya )
    • A Miskolci Egyetem „megszerettetése” (Élményközpontú szakmai napok, „Kirándulj az egyetemre” – ott a cégeket is megtalálod!, Nyári ifjúsági egyetem és élménytábor: matematikai, kémia, fizika, informatika, programozás, biológia, digitális tartalomfejlesztés, Élményközpont kialakítása)
  • A jelen projekt érintetti körébe tartozó oktatók, szakemberek, munkatársak képzése
    • felsőoktatási oktatók, kutatók, munkatársak és hallgatók felkészítése, a népszerűsítő, ismeretterjesztő és előkészítő programok megtartásában való részvételre (Képzők képzése)
    • vállalati, céges, társadalmi-civil szervezetek képviselőinek felkészítése az MTMI szakok népszerűsítésében való részvételre. A beavatkozáshoz kapcsolódó akciókat a Miskolci Egyetem EFOP-3.4.3.-16 pályázati konstrukcióban benyújtott pályázatában terveztük.
  • Egyéb támogató tevékenység
    • E-learning tartalmak fejlesztése és hozzáférésük biztosítása (Matematikai on-line oktatási anyagok MeMOOC rendszerben történő fejlesztése, kidolgozása)
    • Döntési módszertan hasznosítása (Döntési módszertan megismertetése)
    • A célcsoport MTMI életpályákról alkotott elképzeléseinek felmérése („Tizenéves vagyok! –Mi ez? Kell ez nekem?”)