Rétegelt kompozitok új koncepciójának kifejlesztése
Projekt címe: Rétegelt kompozitok új koncepciójának kifejlesztése
Projekt azonosítója: 2019-2.1.7-ERA-NET-2022-00042
Kedvezményezett neve: Miskolci Egyetem, "Diósgyőri Fogaskerék Gyártó" Ipari és Kereskedelmi Kft.
A projekt összköltsége: 48 675 000 Ft
A projekt támogatási összege: 46 426 500 Ft
A projekt Miskolci Egyetemre jutó összköltsége: 37.432.500 Ft
A támogatás mértéke: 95,38%
A projekt kezdete: 2022.03.01.
A projekt fizikai befejezésének napja: 2026.02.28.
Projekt összefoglaló:
A projekt célja, feltárni a műszaki és gazdasági előnyöket, amelyet az additív gyártástechnológiával (Additive Manufacturing = AM) előállított makroszkopikus rétegelt kompozit nyújt, mely megfelelő felületi és térfogati szilárdság mellett kiemelkedő hővezetési képességgel rendelkezik. Ezek a funkcionális anyagok különféle alkalmazásokban használhatók, segítségükkel elhagyható a hűtő- / kenőanyag, illetve a kedvezőbb felületi hőmérsékletviszonyok miatt sokkal jobb funkcionalitás valósul meg.
Az európai zöld törekvéseknek, illetve a klímaváltozás lassításának megfelelően olyan hibrid fékanyag kifejlesztése a cél, mellyel csökkenthető a veszélyes finomszemcsés szállópor, és a fokozott hőelvonásnak köszönhetően növelhető az élettartam. Kompozit féktárcsa-anyagot AM segítségével állítjuk elő és vizsgáljuk laboratóriumi körülmények között.
Koncepciónk innovatív célja a hővezetés nagymértékű növelése egy idealizált makroszkopikus kompozit szerkezetben, például méhsejt szerkezetekben, amelyek egy nagy szilárdságú és kopásálló komponensből, valamint egy képlékeny, hővezető komponensből állnak. A struktúrát AM segítségével valósítjuk meg. A számítógépes tervezés, optimalizáció, az előállítás és a gyártási módszer validálása laboratóriumi léptékben történik. Ez a validálás lehetővé teszi a koncepció átvételét az ipari alkalmazásokba, első fázisban az új fékrendszereknél, de más alkalmazásoknál is, ahol a hővezető képesség kritikus.
A projekt megvalósulása során előre definiált ütemtervnek megfelelő számítógépes modellezéssel megtervezünk egy, a hővetés szempontjából optimális makroszkopikus kompozit struktúrát, melyet AM technológiával előállítva mechanikai és tribológiai vizsgálatokkal validálunk.
Ez a projekt hozzájárul az EU zöld céljaihoz az anyagtakarékosság, illetve a szállópor csökkentésével, a CO2-kibocsátás-csökkentéssel az éghajlat-semlegesség 2050-re való eléréséhez.